michel-leonie-gomalaysia2013.reismee.nl

Penang, werelderfgoed my ass...

Dag 8,9 & 10 (19 t/m 21 juli)

Dag 8:
Na te hebben ontbeten en de spullen te hebben ingepakt konden we nog even 2 uurtjes van het heerlijke warme weer op het strand genieten voordat we gingen vliegen. We zijn ditmaal met een enigszins luxe taxi van het hotel naar het vliegveld van Langkawi gebracht, dit was onze vierde vlucht al (we moeten hierna nog 7x vliegen). Na 25 minuten vliegen komen we aan op Penang, wat een hitte pff...

Ook nu worden we met een Teksi naar onze boetiekhotel Noordin Mews gebracht. Onderweg valt ons op dat de Teksi bij wijze van spreken nog net niet uit elkaar valt, als we met pech langs de weg komen te staan zal ons dat echt niet verbazen. Gelukkig houdt de auto het vol en worden we na ruim 35 minuten rijden afgezet. Van buiten ziet het eruit alsof we in een krottenwijk terecht komen, maar binnen is het prachtig! De kamer is top en ook de binnenplaats met zwembad is knus en gezellig.

's Avonds ontmoeten we 4 Australische mensen en het toeval is dat ze we ze op de volgende locatie (Kuching) ook zullen tegenkomen. Mies en de Australische vrouw die bij hun alles geboekt heeft wisselen gegevens uit over hoe ze de reis hebben geboekt en zo zitten we hierdoor 's avonds in de wijk Little India in Georgetown te eten bij Kapitan. Dit is een Indisch straatrestaurant, op straat zie je de kakkerlakken gewoon lopen, maar het is er druk en wordt door Tripadvisor aanbevolen, dus we besluiten het erop te wagen (even voor de duidelijkheid, hier heb je voornamelijk alleen maar eettentjes/karretjes op straat)! We nemen allebei de kip tandoori..... HEERLIJK, maar pittig!!! Voor wel geteld 6 euro (eten en drinken) zitten we goed vol.

Dag 9:
Vandaag zijn we met de bus naar Penang Hill geweest... zonde van onze tijd! Het wordt groots aangekondigd maar als je eenmaal met een treintje bovenop de heuvel/berg staat valt het heel erg tegen. Twee afzichtelijke tempels, twee uitzichtpunten waar je geen drol ziet omdat het niet bepaald helder is en een tentje waar je tegen betaling met een papegaai op de foto kan). We staan dus vrij snel weer beneden (gelukkig was m'n kaartje de helft van de prijs, heerlijk zo'n studentenpas) en besluiten we na een kort ritje met de bus voor twee kwartjes naar de grootste Boeddhistische tempel van Maleisië te gaan, de Kek Lok Si tempel. De ingang staat niet aangegeven, maar met mijn goede richtingsgevoel komen we er snel... :) Het is bloedheet, maar lopen toch omhoog. Zoveel hebben we nog nooit gezweet, we zijn letterlijk klets maar dan ook klets nat van het zweet als we eenmaal boven zijn! We snappen nu wel waarom bijna alle mensen hier zo verschrikkelijk stinken... bah! De route omhoog was wel aardig, je loopt langs allerlei winkeltjes met prullaria en andere troep omhoog en onderweg kan je de kleine tempels en hun versiersels bekijken. Eenmaal boven blijkt het echt een enorme tempel te zijn die bovendien erg mooi versierd is en die onze helletocht gelukkig toch nog enigszins de moeite waard maakt. Na de afdaling besluiten we terug te gaan naar ons fijne boetiekhotel. In de bus komt er een misvormde zwerver achter Mies zitten, het kwijl loopt nog net niet in Mies zijn nek haha... Snel staan en zodra de man weg was weer snel zitten, want onze voeten doen pijn! Na snel een Mc Donalds (6 euro voor twee super size Big Mac menu's) in de mega shopping mall te hebben gegeten komen we terug in ons boetiekhotel.

Wat valt Penang ons tegen zeg! Het is oud, stinkt, vies en is smerig! De reden dat we hier heen zijn gegaan is vanwege de "cultuur" en het streetfood wat aanbevolen wordt. Het centrum van Georgetown staat op de werelderfgoedlijst van Unesco maar degene die dit beoordeeld heeft was waarschijnlijk onder invloed...wat ons betreft komt alleen ons boetiekhotel hiervoor in aanmerking! Het hotel daarentegen is werkelijk fantastisch en heeft dit jaar ook een prijs van Tripadvisor gewonnen..., geheel terecht!!!
' s Ochtends een heerlijk ontbijt en als je 's middags terug komt krijg je lekker vers ijswater geserveerd en 's middags wordt er afternoon tea geserveerd. Ook het avondeten wat we er besteld hebben is heerlijk! Morgen weer een nieuwe dag... Ik hoop dat deze dag ons beter zal bevallen!!

Dag 10:
Na wederom heerlijk uitgeslapen en ontbeten te hebben besluiten we twee fietsen (20MR) te huren. Hiermee zijn we zeer bekende muurschilderingen gaan bekijken en natuurlijk ook gaan fotograferen... Dit was leuk om te doen, maar wederom bloody hot hot hot!
Het fietsen vinden we vanwege het windje heerlijk en besluiten een groter deel te fietsen. Wij zijn blij dat we gewend zijn om in een grote stad te fietsen, want alle vervoer (wandelaars, fietsers, brommers, bussen en auto's) maken gebruik van dezelfde rijbaan... Ook bij een splitsing of op een hoofdweg, dit gaat ons al snel goed af :). Na de fietsen te hebben ingeleverd en voor mij zowaar bij Starbucks een frappuchino mocca te hebben gehaald zijn we heerlijk bij ons boetiek hotel gaan loungen... Morgen naar Borneo (Kuching) de jungle in!!!!